A meglepő változások nyomában! De valójában meddig létezik még független újságírás?

A fotó a 3-as metrón készült a reggeli csúcsforgalomban.

Advertisement

A már véglegesen megszüntetett Népszabadságnak, úgy 30000 előfizetője lehetett és közel 15000 ember vásárolta meg naponta. Vajon mi értelme lehetett 45000 embert, jó és az internetes - legyen ugyanannyi - olvasókat megfosztani a napi betevőjüktől? És, hogy végképp nincs remény a folytatásra, íme az újság utolsó főszerkesztőjének, Murányi Andrásnak a pénteki facebook bejegyzése:

Ki tudja mikor kezdődött a hazai sajtó felszalámizása? Talán nem is csak a jelenlegi kormányra jellemző. Inkább a módszerekben lehetett eltérés. Menjünk csak egy kicsit vissza, akár a trükkös Rákosi-és Kádár rendszerekig, amikor még a járműveken, alig volt olyan utas, akinél nem lett volna újság! A Szovjetúnió c. “Orwocolor” színes képesújságot -rettenetes pártlap volt -például avval a trükkel adták el a rikkancsok, végigrohanva a vonatokon, hogy kihajtották az egyetlen élvezhető, többnyire hölgyet ábrázoló oldalra, éppen az indulás előtt egy - két perccel, és mire az olvasó rájött mit vett, a vonat elindult.

Akik pedig a Rákosi- és a Kádár korszakban a Magyar Nemzet rendszeres előfizetői voltak, azok nagyrésze, röviddel a rendszerváltást követően áttért a Magyar Hírlapra. Néhány évvel később, az újság váratlan tulajdonosváltása miatt, évtizedeken át a Népszabadság olvasásával kezdték a napot. De csak ez év október 8.-ig. Ugyanis akkor jött el a Népszabadság szerkesztőségének likvidálását követő hétfői nap, amikor némi tétovázás után olvasóink, a megmaradt napilap választékból, ismét a Magyar Nemzetet vásárolhatták csak meg. Ugye, nem kezdődőtt minden elölről?

A Népszabadság megszüntetésének átverő show szerű “technikai lebonyolítása”, minden erkölcsi szabályt felrúgott. Hogyan vertek át egy teljes szerkesztőséget, mintegy 80 embert a hétvégi átköltözés ürügyével és ugyanevvel a trükkel tették azóta is elérhetetlenné az internetes felületüket:

És mi történt azóta, de csak röviden:

Advertisement

Advertisement

A Népszabadság és vele egy portfólióba tartozó megyei lapok, így a Nemzeti Sport is új tulajdonoshoz kerültek. A Nemzeti Sport új főszerkesztőt kapott,

a megyei lapok főszerkesztői egy részének felmondtak, és a lapok, minden megyében azonos címlappal jelentek meg.

A 100.000 példány felett értékesített napi BLIKK konkurenciájaként, csütörtöktől megjelent a Habony média, magyaros nevű Ripost nevű

emberszabású bulvár napilapja, de azt is el kell ismerni, hogy az első szám igényes és színes anyagokat tartalmazott. Az új lap a 129 forintos árával pedig 31 forintot ver a jóval kisebb méretű BLIKK-re.

A 444.hu remek fotókkal szemléltette az új újság méretét.

Mindezek után, vajon mi várható még a teljes térelfoglalásig a nyomtatott sajtó frontján? Meddig ketyeg még a 168 óra, ÉS marad még újság a mancsunkban, megszólal-e a nép szava a vasárnapi hírekkel a HVG-n?

Lapzárta után érkeztek:

Advertisement

1.

2.